“אני כבר לא יודעת מה לעשות איתה”
מאת: דנה רוזן – בוגרת המסלול ליועצי משפחה של מיכל דליות
—–
אמא לשלוש בנות (7, 5, 2), עובדת במשרה מלאה ומגדלת לבד את בנותיה בשנה האחרונה, פנתה אליי להדרכת הורים, כי היא כבר לא יודעת מה לעשות עם ביתה האמצעית. היא מתארת אותה כילדה קשה, כעסנית, רגזנית, לא יודעת להתמודד עם כישלונות, מציקה לאחיותיה, זורקת דברים ומקללת בבית. “חשבתי שאני יכולה להתמודד איתה בעצמי, אבל אני מרגישה שאין לי יותר כלים, אני כבר לא יודעת מה לעשות”.
בשלב הראשון בהדרכת ההורים, קיימתי פגישה עם ההורים והגעתי לתצפית באחר צהריים שיגרתי בבית, כדי לראות וללמוד בזמן אמת על ההתמודדות היומיומית של המשפחה. לאחר עיבוד המידע, זו תמונת המצב שנגלתה לעיניי. מדובר בזוג הורים משכילים, קרייריסטים, המגיעים מבתים מאוד מחונכים ומלומדים, מחינוך לדרך ארץ, כבוד והשקעה בלימודים. לזוג ההורים המאושרים נולדה בת בכורה מושלמת! תינוקת נוחה, אוכלת וישנה כמו שצריך, לא בוכה סתם. “הנסיכה של הבית” שגדלה להיות הילדה הטובה והמושלמת החכמה, המצליחה – “ממש העתק של אביה”. מנקודת מבטם של ההורים, זו התגשמות חלומם שיש להם ילדה כזו. היא נוחה וטובה ואין איתה בעיות. סטטיסטית כ-40% מהתינוקות הם בעלי טמפרמנט “קל”. כשנולד לזוג הורים תינוק קל, “מוצלח” שכזה, זה מיד מציב את ההורים כהורים מוצלחים, כאלו שתמיד יודעים לזהות את הצרכים של התינוק ומצליחים לרצות אותו.
איך הטמפרמנט של הילד שלי משפיע עלי?
כ-10% מהתינוקות הם בעלי טמפרמנט “קשה”, אלו שקשה מאוד לרצות אותם. כשנולד תינוק עם טמפרמנט “קשה” אחרי תינוק עם טמפרמנט “קל”, ההבדל הגדול ביניהם מקשה מאוד על ההורים. במשפחה זו, אכן לאחר כשנתיים נולדה תינוקת בעלת טמפרמנט “קשה”. קשה להרגיע אותה, קשה לרצות אותה, היא לא מסכימה ללכת לאף אחד, בוכה כל הזמן וההורים מתקשים לזהות את צרכיה ולרצות אותה. כך נוצר מצב בעייתי – ישנה ילדה בבית שמערערת את ההורים, את הצלחתם כהורים (כלפי עצמם וגם כלפי הסביבה). וכשמדובר בזוג הורים שהם גם אנשים מצליחים בעצמם, זהו מצב מבלבל ומתסכל מאוד. התפיסה שלהם כלפי עצמם ביחס לילדה זו, היא שהם “לא הצליחו” איתה. לחיות עם תפיסה זו, זה קשה מאוד ומשפיע על כל האווירה בבית. התחושות הנלוות לתפיסה הזו, כמו תסכול ואכזבה משפיעות על התגובות של ההורים אל ילדה זו, וכך מתגלגלת לה שרשרת התגובות שיוצרת אווירה מתוחה ולא נעימה בבית.
המצב החמיר עוד יותר לאחר הצטרפותה של הבת השלישית, התינוקת הקטנה שכולם אוהבים, החייכנית והסתגלנית. הבת האמצעית (ע’), שעד כה היתה צריכה לבלוט רק מול אחותה “הטובה”, עכשיו צריכה להתחרות גם על מקומה מול הקטנה והאהובה. וההורים שהיו סלחנים יותר בתחרות מול האחות הגדולה, לא מצליחים להיות סבלניים בתגובותיהם לאופן בו ע’ מתנהגת כלפי הקטנה. התוצאה היא שכל הזמן מעירים לע’, השם הכי נשמע בבית (ולא לטובה) הוא השם שלה: “ע’ תעזבי אותה כבר”, “ע’, למה את עושה את זה”, “תפסיקי עם זה”, “ע’, למה אני צריכה לבקש ממך כל -כך הרבה פעמים?, “כל הזמן צריך להעיר לך”.
הדרכת הורים – הלכה למעשה
במפגשים הבאים של הדרכת ההורים, שיתפתי ושיקפתי להורים את התמונה הרחבה שראיתי. הדגשתי את נקודת מבטם של כל אחד מבני המשפחה, וכיצד זה מתבטא בהתנהגות שלהם בבית. התחלתי מנקודת המבט שלהם ההורים, ויחד זיהינו כי תגובתם להתנהגות של ע’ קשורה לרגשות שלהם, בעיקר לאכזבה ולתסכול שלהם מעצמם בכל מה שקשור אליה.
מתוקף תפקידי כיועצת משפחתית, אני משתדלת כל הזמן לראות את הדברים מנקודת המבט של הילדים. במקרה הזה, כל אחת מהבנות רוצה להיות ייחודית, ולזכות בתשומת לב. הגדולה מקבלת תשומת לב כי היא החכמה והטובה. הקטנה מקבלת תשומת לב על היותה הקטנה, המתוקה והאהובה על כולם. לאמצעית לא נותר- אלא להיות ייחודית בהיותה “הקשה”. ואם נסתכל מנקודת מבטה, היא הרי משיגה את מטרתה, אז למה לה להשתנות? למה שלא תמשיך להיות ה”קשה” אם היא משיגה ע”י כך את מטרתה- לקבל תשומת לב.
כדי לאבחן אם מדובר בהתנהגות הקשורה להורים, היה לי חשוב לברר, איך הילדה מתנהגת בגן. התמונה התחדדה לי אף יותר, שמדובר כאן במקרה בו הדרכת הורים יכולה לסייע להשכין אווירה נעימה ושקטה יותר בבית. שכן, לדברי האמא והגננת, היא ילדה מקסימה, נהדרת, אהובה וחברה טובה בגן. היא מקשיבה כשפונים אליה, היא משתפת פעולה עם הצוות החינוכי ועם חבריה. אם כן, השערתי היא שמשהו בבית הוא שמדברן אותה להתנהג בצורה מפריעה.
המקור להתנהגות
מדובר בילדה חכמה מאוד, שמודעת להתנהגות שלה בבית ומודעת להשפעה שיש להתנהגות שלה על התגובות של הוריה. בשלב זה בהדרכת ההורים, פתחנו את ‘מודל הגוף’, כדי לנעוץ את המקור להתנהגות של ע’, להבין איזה צורך אצלה דורש מענה. זיהינו יחד כי הסיבה להתנהגות שלה נובעת מהצורך שלה להיות אהובה, ייחודית, להרגיש שרואים אותה בבית. כעת הייחודיות שלה היא היותה “קשה”, דבר המזכה אותה בהמון תשומת לב מהוריה, גם תשומת לב על התנהגות שלילית היא תשומת לב!
עכשיו, איך גורמים לה למצוא ייחודיות אחרת שאינה דרך התנהגות מפריעה?
הכלים לשינוי
כדי לגרום לשינוי בהתנהגותה של ע’, על הוריה לשנות את תגובתם אליה. בתהליך הדרכת ההורים, התמקדתי בנושאים הללו וביקשתי מההורים:
– לעצור לפני התגובה שלהם ולנסות לזהות מאיזה רגש הם מגיבים.
– לבחון מאיזה צורך נובעת ההתנהגות של ע’ במצב מסוים (לפי מודל הגוף: תשומת לב, רעב, עייפות)
– להשקיע ולמצוא התנהגויות טובות שלה ועליהן לתת המון תשומת לב.
– לעדכן את ע’ כי הם החליטו לשנות את תגובתם שהיתה עד כה ולשתף אותה מה תהיה התגובה החדשה שלהם (להתרחק/להרחיק). מדובר בשיחה קצרה שנאמרת פעם אחת באווירה טובה (לא בשעת כעס ועצבים) ומטרתה להתריע בפני השינוי הקרוב.
– להתמיד בתגובה החדשה – החלק החשוב בתהליך השינוי הוא להתמיד בתגובה החדשה שבחרתם ולבצע אותה בקור רוח.
לסיכום, המסע להורות בריאה דורש התבוננות אחרת על המשפחה. בהדרכת הורים נתבונן יחד על כל המרכיבים במערכת המשפחתית, נכיר לעומק את האינטראקציה בין כולם, נבין כי ישנו פער בין ההורות המצויה להורות הרצויה ונשאל האם יש רצון לצמצם אותו. רק לאחר מכן ובהתאם לצרכים שלכם, נתכנן יחד את הצעדים המתאימים והבריאים למשפחה שלכם.
Related Posts
ילדים מתלוננים: איך להתמודד עם ילדים או בני נוער שתמיד מתלוננים
אני זוכרת את עצמי גננת צעירה. אוהבת ילדים מאוד, יודעת להכיל אותם, יודעת להקשיב להם, מבינה אותם גם אם הם אינם מדברים – פריקית של ילדים. ואני גם זוכרת ילדה אחת בגן שבתחושתי לא הצלחתי לרכוש את ליבה. לפחות כך חשבתי: שום דבר שעשיתי, והיה כפי שעשיתי עם כל הילדים...
מאשמה לאחריות: הבחירה להיות (הורים) מאושרים
להיות מאושרים זה חלום של כולנו. אנחנו רוצים לחיות בשקט פנימי, להרגיש טוב עם עצמנו, ליהנות מהמשפחה ומהעבודה. וכשאנחנו הורים, הרצון הזה מקבל משמעות כפולה. הילדים שלנו לומדים מאיתנו לא רק איך מתנהגים אלא גם איך מרגישים. אם אנחנו מצליחים לבחור באושר, אנחנו מלמדים אותם שאפשר לבחור באושר.ובכל זאת, לא...
חטיבת הביניים: אתגרים רגשיים ותפקיד ההורים
עוד מעט יסתיים החופש הגדול ותיפתח שנה חדשה והפעם לא סתם שנה, אלא שנה שמעבר לטלטלות הלאומיות, הפוליטיות והכלכליות שהיו בה, הינה גם שנה של מעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים. שינוי גדול, לפעמים מלהיב, לפעמים מפחיד, ולעיתים קרובות שניהם גם יחד.המעבר עצמו -למה הוא כל כך משמעותי?הכניסה לחטיבת הביניים...
הצילו! הילדים לא מפסיקים לריב
זה קורה בכל בית – ואתם לא לבד
אני מדמיינת אחר צהריים שגרתי, בבית משפחה רגילה לגמרי: אחד הבנים נכנס לחדר של אחיו והשני גרש אותו. התחילו לריב ובדרך כלל זה גם היה פיזי ממש. או, אחת הבנות נגעה בקופסת התכשיטים של אחותה. התחילו צעקות, דין ודברים, ואולי גם דחיפות וקללות....
המשמעות האמתית של ציוני בית הספר
איך אנחנו באמת מתייחסים לתעודה ולציונים?
כשאומרים "תעודה" או "ציונים" או "שליש" – אני חשה בגופי חידודין חידודין וזה זורק אותי שנים אחורנית, כשילדיי היו תלמידים. מי מכם לא שמע , או לא אמר, את המשפט "אם היית מתאמץ קצת יותר, היית מצליח יותר והתוצאות היו יותר טובות"? ולא רק שאמרו...
זמן תגובה וזמן חינוך – תעודות
זמן תגובה וזמן חינוך – איך נכון לדבר עם ילדים על תעודות וציוניםעוד כמה ימים יחזרו הקטנים שלנו הביתה עם תעודה ביד. חלק מהתעודות יהיו סיבה לגאווה – ילדים עם חיוך מרוח, רגועים, מחזיקים בגאווה את הדפים המציינים את הצלחתם. אחרים יחזרו עם תעודה פחות נעימה – ציונים בינוניים או...
דווקא עכשיו – בואו לשלב הוראה וקריירה בהדרכת הורים
הוראה והורות: שילוב בין שליחות למקצוע
מתקשה לגייס את הכיתה ללמידה משמעותית? שוב אותו תלמיד מפריע למהלך השיעור? תוהה מהי הדרך הנכונה להעלות בפניי הורים סוגיות הנוגעות לילדם?
התכנית להכשרת יועצות משפחה בגישת מיכל דליות, בשיתוף המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, מעניקה כלים ומיומנויות להתמודדות יעילה עם האתגרים העומדים בפני מורות – ומאפשרת לשלב...
חוקי הבית
פעם הייתי סופרנני, וסופרנני תלתה שלט עם חוקי הבית.
למה? מה הרציונל? איך אוכפים? על כל זה במאמר:
לכל אחד מכם, אמא או אבא, לפעוטות או למתבגרים, יש אני מאמין. יש כמה חוקים שנראים לכם נכונים לחיים:
אומרים תודה סליחה בבקשה.
לא אוכלים בסלון.
הולכים בשבת לבית הכנסת.
לא מקללים.
מסיימים מהצלחת.
לא נכנסים לשירותים כשמישהו שם.
לא מכים.
כל...
כיצד לעבור את החגים והחופשות המשפחתיות בשלום
ארוחות חג – לא הזמן לחינוך
החגים והחופשה המשפחתית הם זמן מיוחד שבו כל המשפחה מתכנסת יחד, אך האתגרים הייחודיים של ישיבה ממושכת סביב השולחן עלולים להקשות על הילדים. רבים מהם מתקשים לשבת זמן רב, במיוחד במעמדים מרגשים כמו ארוחת חג, כשמסביבם ישנם הרבה מבוגרים וילדים נוספים. בעודכם רוצים להראות שהילדים...
שנת תינוקות: איך להתמודד עם הרדמות בחודשים הראשונים
בחייהם של הורים טריים ישנה תמונה אידיאלית של תינוק רך ישן שינה ארוכה ונינוחה, אך המציאות לא תמיד תואמת את החלום. הורים רבים נתקלים במצב שבו התינוק נרדם בקושי רב ומתעורר לאחר זמן קצר מאוד, מה שמוביל לתסכול ושאלות כמו: "מה לא בסדר בתינוק שלי?" או "למה הוא לא ישן...
הבנת התקפי זעם אצל ילדים
הבנת התקפי זעם אצל ילדים
אני נתקלתי לראשונה בהתקפי זעם של ילדים רק כשהייתי גננת ותיקה. לא הכרתי את זה מבית הוריי וגם לא מביתי הפרטי. ילדיי כעסו (עלי ועל אחרים), ילדיי היו ברוגז (איתי ועם אחרים) וילדיי היו לא שבעי רצון הרבה פעמים, אבל התקפי זעם לא היו מוכרים לי.
כשחוויתי...
האם להסתיר מהילד את המציאות? איך ומתי לספר לילד את האמת על מצבים קשים
יש במשפחה שלי אישה כבת 73, שכשהייתה בת 3 אמא שלה נפטרה. אבא שלה לא אמר לה דבר, וכעבור שנה הוא נישא בשנית ואמר לילדה לקרוא לאשה החדשה “אמא”. כשהאישה בת ה-73 סיפרה לי את זה, כל הגוף שלה היה תפוס והיא אמרה שכל חייה גדלה עם ואקום. רק כשהייתה...