מאמרים

סופר-מן או קפטן אמריקה? אלה יוונית או קוסמת?

מדוע ילדים אוהבים להתחפש? האם אפשר ללמוד משהו על הילד מהתחפושת שבחר? ומה עושים בבוקר פורים כשהילדה מחליטה שהיא מסרבת ללבוש את התחפשות?

 

 

תשובות לשאלות פורימיות וחמישה טיפים ממיכל דליות

ילדים וילדות אוהבים להתחפש, תמיד, לא רק בפורים. התחפושת מאפשרת לילד להתנסות בתפקידים של דמויות או אנשים שהוא אוהב ומעריץ או פוחד וסקרן לגביהם: הוא יכול לעוף כמו איירון-מן, לעשות קסמים כמו הארי פוטר, או פשוט להיות צהוב כמו מיניון. התחפושת מספקת את הדחף או הרצון להיות מישהו אחר ולבטא דחפים או צרכים שפחות מקובל לבטא ביום יום.

 

מאיזה גיל ילדים אוהבים להתחפש?

סביב גיל שלוש מתפתחת מיומנויות קוגנטיביות ושפתיות המאפשרות לילדה “ללבוש זהות” ולממש את הרעיון של התחפשות. לפני כן ניתן להלביש את הילדים בבגדים שמחים וצבעוניים באוורית חג

 

מה עושים כשהילד מסרב להתחפש?

פעמים רבות ילדים צעירים מפחדים מטשטוש הזהות שיוצרת התחפושת ומסרבים להתחפש. אל תלחצו ואל תכפו עליהם את ההתחפשות, אפשרו להם לבחור את הפריטים והאביזרים אתם הם חשים בנוח. לפעמים כובע, חרב או קצת איפור על הפנים משמחים את הילדים ומאפשרים להם להעביר את יום הפורים בתחושה נוחה ובטוחה. 

 

מה התחפושת שהילדה בוחרה אומרת עליה?

פעמים רבות הבחירה היא אופנתית ומבוססת על הרצון הבריא של הילדה להיות דומה לחברותיה ולחבריה. אל תביעו אכזבה כשתגלו שיש בגן חמישה כבאים וארבע אינדיאניות. עבור הילדה שלכם זו חגיגה גדולה וזכרו לא אתם נמצאים בגן אלא היא.

פעמים רבות הילדה בוחרת תחפושת שמתאימה לנושאים והדמויות שמעסיקים אותה או לרגשות שלה בנקודת זמן מסוימת. זו גם אחת הסיבות לכך שאחרי שבועות של תפירה, רכישה, צביעה והדבקה הילדה עשויה להודיע שהיא לא רוצה את התחפשות הזו יותר.

במקביל הכינו תוכנית מגרה צנועה שיכולים לפתור את הבעיה (כמה אביזרים ויש לכם אינדיאנית/סמוראית/אסטרונאוטית). במידה והילדה מסרבת להתחפש, כבדו את החלטתה ושמרו את התחפושת המושקעת לפעם הבאה.

 

האם לאפשר לילד כל תחפושת שהוא רוצה?

כן – במסגרת מגבלות התקציב, הזמן והערכים שלכם. התחפושת היא הדרך של הילד להביע את עצמו, את תחומי העניין שלו או את השייכות החברתית שלו. אל תמנעו ממנו תחפושת כי לדעתכם “יש אותה לכולם” או כי “אף אחד לא ידע מי אתה”. יחד עם זאת חשוב שתרגישו בנוח עם התחפושת של הילד ותמנעו מקניית תחפושת שלא מתאימה לערכים של המשפחה.

במידה ואתם מחליטים לאסור על תחפושת מסויימת כי היא אלימה או חושפנית או פוגענית הסבירו לילד את הסירוב, על מה הוא מבוסס ואפשרו לו להביע את רגשותיו בנושא. אולי תדחו את התחפשות הזו לשנה הבאה או שתתאימו אותה למגבלות שלכם.

 

לסיכום, זכרו לשמוח ולהנות, פורים מגיע רק פעם בשנה- והנה ריכוז של כמה טיפים לפורים.

טיפ ראשון – שמרו על התחפושות ועל האביזרים בהם השתמשתם בפורים בשביל שבבית יהיה ארגז תחפושות שאפשר להשתמש בו כל השנה.

טיפ שני – אפשרו לילד עצמאות בבחירת התחפושת (תוך הקפדה על התאמה לגיל, לבוש הולם ונח, אביזרים מכבדים)

טיפ שלישי – החלטתם לחפש את התינוקת או את הפעוטה בחרו תחפושת נוחה והימנעו ממסכות.

טיפ רביעי – קבעו עם הילדה מראש מהי התחפושת שלה, שתפו אותה בתהליכי ההכנה שלה ובדקו מדי פעם אם היא עדין רלבנטית.

טיפ חמישי ואחרון – הקפידו על שיח מכבד סביב בחירת התחפושת.

 

 

אני פורים, אני פורים

שמח ומבדח.

הלא רק פעם בשנה

אבוא להתארח.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך...