גישת מיכל דליות

גישת מיכל דליות מבוססת על הפסיכולוגיה האינדיבידואלית מיסודו של אלפרד אדלר יחד עם הידע והניסיון הרב שמיכל דליות צברה לאורך השנים. השיטה משלבת רעיונות מגישות פסיכולוגיות ופילוסופיות נוספות שעודכנו לאתגרי ההורות של המאה ה-21.

עשרות אלפי משפחות עושות כיום שימוש בגישת מיכל דליות ובכלים שפיתחה להתמודדות עם מגוון אתגרים ודילמות, ביניהם הצבת גבולות ועונשים לילדים, התמודדות עם ילד שמשקר או ילד שלא מקשיב, מריבות בין אחים, בעיות גמילה ושינה, התמודדות עם בעיות קשב וריכוז ועם התקפי זעם, וכן ביצירת בטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי בקרב ילדים ומתבגרים.

“אני מאמינה שאין ילדים רעים. יש התנהגויות רעות. התנהגויות הן דבר נרכש ואתם, ההורים, תרמתם רבות לרכישת התנהגויות ילדיכם. כשם שאתם גרמתם לפלונטר בו אתם וילדיכם נמצאים היום, כך תוכלו להתיר אותו ולגרום לשינוי בהתנהגות הילדים.”

מיכל דליות

אז מהי שיטת מיכל דליות?

השיח הציבורי על רעיון הדמוקרטיה ושוויון ערך האדם ולידת הפסיכולוגיה. עניינים אלו תרמו לכך שהופסקו שיטות החינוך שהיו נהוגות עד אז והיו מבוססות על כוחניות (מכות, עונשים, העלבות והשפלות), והתחזקה המחשבה שהורים צריכים להיות נחמדים וכי הצרכים והרצונות שלהם, ההורים, אמורים להידחק מהחיים במשפחה. שני הרעיונות האלה – להיות נחמד לילד ולא להיות ‘קשה’ איתו – מבוססים על הסתכלות לטווח קצר בלבד ויש להם מחיר כבד לטווח הארוך, לילדים וגם להורים.

ילדים יודעים מה בא להם, מה נעים להם וטעים להם. לעיתים קרובות הם לא יודעים מה טוב להם. את זה יודעים ההורים כי הם הבוגרים, הם בעלי הניסיון, הם ראש הממשלה במשפחה הזו.

מאז ומעולם הורים למדו את הורותם. החיים בשבטים אפשרו לאם החדשה ללמוד מהנשים האחרות בשבט, דרך העשייה המשותפת. כשהשבט הצטמצם והפך להיות חמולה, עדיין יכולה היתה כל אם צעירה ללמוד מאחותה הגדולה, מאמה שהמשיכה ללדת או מהדודות… כיום התמיכה המסורתית, שהיתה נגישה לאם ולאב הצעירים, אינה קיימת. התא המשפחתי קטן, הילדים שהפכו להיות הורים גרים לעיתים רחוק מהוריהם וממשפחת המוצא שלהם, שני ההורים עובדים מחוץ לבית והחד-הוריות מקשה עוד יותר. בקיצור, אין היום מורים מסורתיים להורות ולכן יש צורך כה עז במורי דרך ומורי נבוכים בחינוך ילדים.

מיכל דליות, שלאורך השנים ליוותה מאות רבות של הורים בהדרכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים, מביאה לכם את גישתה לבניית סמכות הורית מודרנית. הגישה מבוססת על רעיונותיו של ד”ר אלפרד אלדר שראה באדם יצור חברתי, על הבנת ההיקשרות על פי ד”ר בולבי, על דעותיו של ד”ר סלבדור מינושין שראה במשפחה את בסיס התפתחות האדם ועל ד”ר הנדריקס שראה את מימוש האושר בזוגיות ובמחויבות לאחר.

רוצים להכיר את גישת מיכל דליות? אתם יכולים לעשות זאת מהבית באמצעות תכנים רבים שמיכל הקליטה וזמינים לרכישה באתר

יש לכם אפשרות ללמוד את הגישה גם במסלולי הדרכות ההורים הפרטניים